Edukacja jest jedną z usług najczęściej zakłócanych przez ekstremalne zjawiska pogodowe. W 2024 r. ponad 1,1 miliona brazylijskich uczniów miało wpływ na zajęcia szkolne z powodu klęsk żywiołowych związanych z klimatem, a powodzie były główną przyczyną zamykania szkół. Krajowy system edukacji nie jest przygotowany do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, a inwestycje finansowe mające na celu złagodzenie tych skutków pozostają na krytycznie niskim poziomie. Co więcej, rząd federalny ograniczył fundusze na zarządzanie ryzykiem i zapobieganie katastrofom, co dodatkowo zwiększa podatność szkół i społeczności na zagrożenia.
Wpływ zmian klimatu na edukację w Brazylii
Raport UNICEF „Learning Disrupted: A Global Picture of Climate-Related School Interruptions”, opublikowany w styczniu, ujawnił, że 1,178,435 brazylijskich uczniów miało przerwane zajęcia z powodu katastrof związanych z klimatem. Głównymi przyczynami były:
- Powodzie, szczególnie w południowej Brazylii.
- Fale upałów, które sprawiły, że sale lekcyjne stały się nie do zniesienia.
- Susze, które dotknęły szkoły w regionach północnych.
Raport ostrzega, że system edukacji jest nieprzygotowany na te wyzwania, a inwestycje finansowe pozostają niewystarczające.
Co mówią nasi ambasadorzy?
W najgorętsze dni wpływ ekstremalnych upałów na naukę staje się oczywisty. Zapytaliśmy naszych Ambasadorów Sprawiedliwości Klimatycznej, dzieci w wieku od 9 do 11 lat, jak one i ich koledzy czują się w szkole w takich warunkach. Ich odpowiedzi podkreślają bezpośredni wpływ wysokich temperatur na wyniki w nauce:
„Są bardzo zmęczone. Kiedy próbują odrabiać lekcje, jest zbyt gorąco i nie mogą wiele napisać. Muszą pytać nauczyciela: „Czy mogę iść do łazienki? Tam jest chłodniej”. – Marlon, wychowanie fizyczne
Intensywny upał wpływa również na koncentrację i samopoczucie fizyczne:
„Jesteśmy cali spoceni, a ból głowy jest nie do zniesienia, więc nie możemy skupić się na pytaniach”. – João Carlos, PE
Niektórzy uczniowie musieli wychodzić na zewnątrz, aby uciec przed upałem:
„Niektóre dni były tak gorące, że musieliśmy wykonywać nasze zadania na zewnątrz”. – Helena, wychowanie fizyczne
Inny uczeń opowiedział, jak upał wpływa na jego emocje:
„Kiedy jest gorąco, denerwuję się i nie mogę skupić się na pracy w szkole”. – Abraão, wychowanie fizyczne
Świadectwa te potwierdzają pilną potrzebę dostosowania szkół do coraz bardziej ekstremalnych warunków klimatycznych, aby zapewnić, że nauka nie będzie zagrożona.
Nieodpowiednia infrastruktura szkolna
Według badania z 2024 r. „Dostęp do terenów zielonych i odporność na zmiany klimatu w szkołach w brazylijskich stolicach”, przeprowadzonego przez MapBiomas i Instituto Alana:
- 64% szkół znajduje się na obszarach, na których temperatury są co najmniej o 1°C wyższe od średniej miejskiej.
- 52,4% szkół w fawelach nie ma terenów zielonych, co pogarsza wpływ ekstremalnych upałów.
Fale upałów w Rio Grande do Sul
Stan Rio Grande do Sul już teraz boryka się z poważnymi konsekwencjami fal upałów, które wpływają na jakość życia, zdrowie publiczne i infrastrukturę. Najnowsze dane pokazują:
- Rekordowe temperatury odnotowano od stycznia 2025 r., przekraczając 40ºC w wielu częściach południowej Brazylii.
- Rosnące temperatury znacząco wpłynęły na zdrowie publiczne, prowadząc do odwodnienia i wzrostu zachorowań na choroby układu oddechowego.
- Ze względu na nieodpowiednie Wiele placówek zostało zmuszonych do odwołania zajęć z powodu nadmiernych upałów: rozpoczęcie roku szkolnego zostało przełożone w 2 320 szkołach państwowych, co dotknęło około 700 000 uczniów.
Radny miejski Cris Moraes, który przewodniczył Radzie Miasta Canoas, podczas gdy przeprowadziliśmy ponad 20 działań w mieście, skomentował:
„To sytuacja bez precedensu. Zdarzało nam się już zamykać szkoły z powodu powodzi i burz, ale ekstremalne upały jako główny powód opóźnienia zajęć to coś nowego. Podkreśla to, jak zmiany klimatyczne przyspieszają i przynoszą nieoczekiwane wyzwania dla społeczeństwa”.
Rozwiązania dla bardziej odpornego systemu edukacji
Raport „Learning Disrupted” sugeruje następujące rozwiązania:
- Bezpieczna i odporna na zmiany klimatu infrastruktura szkolna
- Budowanie szkół odpornych na powodzie i fale upałów.
- Instalowanie naturalnych systemów wentylacji i zacieniania.
- Alternatywy dla zdalnego nauczania
- Wdrażanie platform cyfrowych w celu kontynuowania edukacji podczas kryzysów klimatycznych.
- Szkolenie nauczycieli i edukacja klimatyczna
- Włączenie edukacji na temat zmian klimatu do szkolnych programów nauczania.
- Szkolenie nauczycieli w zakresie skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe związane z klimatem.
Ambasadorzy sprawiedliwości klimatycznej w Akademii w Rio de Janeiro/Brazylia w 2024 r.
Przygotowanie dzieci i młodzieży na nadchodzące wyzwania
W obliczu kryzysu klimatycznego samo reagowanie na katastrofy nie wystarczy – musimy przygotować przyszłe pokolenia do poruszania się w tej nowej rzeczywistości. Edukacja klimatyczna odgrywa kluczową rolę w tym procesie.
W Plant-for-the-Planet nasze akademie umożliwiają dzieciom i młodzieży zrozumienie wpływu zmian klimatycznych i stanie się czynnikami transformacji.
Dzięki tym akademiom dzieci sadzą drzewa i angażują się w dyskusje na temat kryzysu klimatycznego, zarówno w klasie, jak i poza nią. Nie tylko uczą się o problemie – stają się częścią rozwiązania. Włączając edukację klimatyczną do programów szkolnych, zapewniamy, że kwestia ta pozostanie priorytetem, a nie tematem, który znika z dyskusji po każdej katastrofie.
Jak słusznie stwierdziła Maria Lucia Larroza, nasza wolontariuszka w Canoas/RS:
„Ludzie mówią o rozwiązaniach tylko po każdej katastrofie, ale potem szybko o nich zapominają. Potrzebujemy ciągłego planowania, aby chronić prawo do edukacji i zapewnić bezpieczną przyszłość naszym dzieciom”.
Kryzys klimatyczny już teraz zakłóca edukację w Brazylii, ale razem możemy zmienić tę rzeczywistość. Wzmacniając pozycję dzieci i młodzieży, inwestując w rozwiązania oparte na naturze i domagając się skutecznych polityk publicznych, możemy zapewnić bardziej sprawiedliwą i zrównoważoną przyszłość dla następnych pokoleń.