W dniach 21 i 22 maja 2025 r. miałem okazję uczestniczyć w akademiach organizowanych przez Plant-for-the-Planet Czech Republic Nadace jako długoterminowy ambasador sprawiedliwości klimatycznej. Akademie odbyły się w Centrum Informacyjnym ONZ w Czechach, we współpracy z miastem Praga. Łącznie wzięło w nich udział 55 uczniów z trzech praskich szkół podstawowych – i szczerze mówiąc, te dni zawsze dają mi niesamowity zastrzyk inspiracji i energii.
Ciepłe powitanie od UNIC
Na samym początku dzieci zostały powitane przez Michala Brožę, szefa Ośrodka Informacji ONZ w Republice Czeskiej. Byłem naprawdę pod wrażeniem tego, jak uważnie słuchały. Mówił o roli ONZ w zrównoważonym rozwoju i o tym, jak młodzi ludzie mogą odegrać kluczową rolę w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości. W Plant-for-the-Planet wierzymy, że dzieci są aktorami zmian, a jego przemówienie nadało doskonały ton reszcie dnia.
Dzieci próbują stawić czoła kryzysowi klimatycznemu
Jako ambasador sprawiedliwości klimatycznej miałem okazję przedstawić uczniom podstawy kryzysu klimatycznego, koncepcję sprawiedliwości klimatycznej, działania Plant-for-the-Planet oraz sposób, w jaki mogą znaleźć aktywne miejsce w ruchu. I muszę przyznać, że byłem zdumiony tym, jak wiele już wiedzieli! Podczas interaktywnej prezentacji chętnie podnosili ręce, odpowiadali na pytania, a niektóre z ich odpowiedzi były absolutnie rozbrajające – nie tylko poprawne, ale przemyślane, inkluzywne i kreatywne. Było jasne, że myślą o świecie i naprawdę im na nim zależy.
The World Game: Uczynienie nierówności klimatycznych realnymi i namacalnymi
Po krótkiej przerwie z pysznym poczęstunkiem przygotowanym przez Kuchařky bez domova (Women Chefs Without Homes), organizację non-profit wspierającą bezdomne kobiety w Pradze, wskoczyliśmy do World Game. Używając prostych rekwizytów, zademonstrowaliśmy globalną dystrybucję populacji, emisji i bogactwa – i jak głęboko wiąże się to z (nie)sprawiedliwością klimatyczną. Dzieci zaangażowały się w pasjonujące dyskusje, zadawały pytania i proponowały własne rozwiązania. To, co mnie szczególnie ucieszyło, to fakt, że nauczyciele również się zaangażowali – zadając pytania, dołączając do debaty i wyraźnie wykazując takie samo zainteresowanie jak ich uczniowie.
Nauka o sile komunikacji klimatycznej
Następnie zbadaliśmy, jak rozmawiać o kryzysie klimatycznym. Sposób, w jaki mówimy o kryzysie klimatycznym, jest jednym z kluczy do zabrania głosu. Dzieci ćwiczyły wygłaszanie krótkich przemówień i przekazywały sobie nawzajem informacje zwrotne. Obserwowanie, jak poprawiają się z każdą rundą, było naprawdę wnikliwe. Teraz będą kontynuować swoją podróż w kierunku pewnej siebie, zorientowanej na fakty i opartej na opowiadaniu historii komunikacji klimatycznej w swoich kręgach.
Gra wyobraźni i odporności
Po południu zagraliśmy w zespołową grę strategiczną Plan(t) Game, tym razem koncentrując się na powodziach w Czechach. Wyzwanie: Co byś zrobił, gdyby twoje ulubione centrum kultury zostało zniszczone przez wodę? Dzieci wpadły na pomysły, takie jak przywrócenie zieleni, lepsze zarządzanie gruntami, a nawet plany budowy nowego miejsca kultury. Wspaniale było obserwować, jak szukają sprawiedliwych i zrównoważonych rozwiązań – i jak dobrze potrafią debatować i znajdować kompromisy.
Dzień zakończyliśmy planowaniem własnych projektów dzieci. Uczniowie zostali zaproszeni dod wymyślić własne pomysły na to, jak zmienić świat i pomóc klimatowi. I poszli na całość – tworząc własne wersje Akademii, planując programy Tygodnia Ziemi i projektując kampanie dla swoich szkół. Ich pomysły były oryginalne, dobrze przemyślane i często bardzo zorientowane na działanie.
Dlaczego zaufanie młodym ludziom to najlepsza inwestycja
I wiesz, co mnie najbardziej poruszyło? Dzieci nie chciały wracać do domu. Niektóre nawet pytały swoich nauczycieli, czy mogą wrócić następnego dnia. Wtedy zdałem sobie sprawę, że kiedy dajemy dzieciom przestrzeń, zaufanie i głos, mogą one naprawdę zainspirować nas wszystkich swoimi pomysłami.
Każdy uczestnik otrzymał certyfikat Ambasadora Sprawiedliwości Klimatycznej, a co najważniejsze, poczucie, że może być częścią zmiany. Osobiście opuściłem te dwa dni z wielkim poczuciem nadziei.
Wszystkie zdjęcia z Akademii można znaleźć tutaj.